Lopende Projecten

tussen kunst en kitsch

Opname in Paleis Het Loo, Apeldoorn, voorjaar 2015.

TUSSEN KUNST & KITSCH, Expert Oude Schilderijen.

Sinds het seizoen 2013-2014 ben ik de vaste invaller voor Willem-Jan Hoogsteder voor het bekende TV-programma “Tussen Kunst & Kitsch”. Als expert beoordeel ik de oude schilderijen tot 1800.  

12-4-2016k&k Roedig Loo .1

 

Schoonheid misleidt. Het Geheim van de enige Kijkkast in Nederland

1 december 2017 – 1 april 2018

handtekening

In 2017 is de zogenaamde Perspectiefkast die al sinds het einde van de negentiende eeuw in bezit is van Abraham Bredius op een nieuwe, spannende manier opgesteld in een deels oude, zeventiende eeuws ogende kast die daartoe is aangekocht op een veiling van het Haagse Venduehuis der Notarissen. Dergelijke perspectiefkasten waren een Hollandse uitvinding en dateren uit het midden van de zeventiende eeuw. Ze toonden het kunnen van de kunstenaar in de toepassing van het perspectief op een heel bijzondere manier. Op vierplanken was een schildering aangebracht, die aan elkaar past, maar ogenschijnlijk geen geheel lijkt Om de voorstelling goed te kunnen zien, moest de beschouwer door een gat kijken. Thans zijn er nog slechts zes perspectiefkasten bewaard gebleven, waarvan het fraaiste exemplaar in de National Gallery in Londen is. In het Bredius-exemplaar toont de kunstenaar ons een interieur met een zittende vrouw en een vrouw die de vloer dweilt.

Deze perspectiefkasten waren in feite en grapje, een afleiding van het oog. In de zeventiende eeuw waren meerdere van dit soort schilderijen in de mode, waarin de kunstenaar de beschouwer leek te willen foppen. Zo was er de anamorfose, een techniek waarbij de kunstenaar op een plat vlak een voorstelling schilderde, die vervolgens uitsluitend door middel van een in het centrum geplaatste spiegelende cilinder zichtbaar was. Verder was de trompe l’oeil een zeer populaire techniek.

Op deze kleine presentatie wordt naast de Perpectiefkast een aantal schilderijen getoond, waarin kunstenaars het thema ‘misleiden’ tonen. Zo is er een anamorfose te zien, alsook een aantal trompe l’oeil schilderijen. Er is hiertoe een selectie gemaakt uit de collectie van het museum, die is aangevuld met een aantal bruiklenen uit de 17e en 18e eeuw, maar ook van de hedendaagse Haagse kunstenaar Jan Berghuis.  Ook is er een kleine presentatie  van het soort voorwerpen die in de Bredius-perspectiefkast te zien zijn.

 

   STICHTING ELISABETH VAN THüRINGEN FONDS, Adviseur. 

De Stichting Elisabeth van Thüringenfonds is verbonden aan het Kennemer Gasthuis te Haarlem en heeft een grote collectie kunst en antiek, die deels in bruikleen is gegeven aan musea als het Frans Hals Museum te Haarlem en het Amsterdams Historisch Museum. Deze collectie behoorde tot het bezit van het Elisabeth Gasthuis, dat is opgegaan in het Kennemer Gasthuis. Als adviseur heb ik de gehele collectie opnieuw geïnventariseerd en beoordeeld op de materiële staat en een beleidsplan voor de toekomst op gesteld hoe om te gaan met deze collectie. Mijn plan bevatte twee hoofdlijnen: a) kom tot een beheersbare collectie die in het Kennemer Gasthuis tevens de Corporate Identity van het ziekenhuis kan bevorderen en b) draag de belangrijke stukken over aan de Gemeente Haarlem, ter plaatsing in het Frans Halsmuseum (waar een aantal stukken reeds in langdurig bruikleen waren). Sedert oktober 2009 ben ik in samenwerking met de afdeling public relations begonnen het plan nader uit te werken. Inmiddels zijn in het Kennemer Gasthuis vitrines met historische voorwerpen opgesteld die de geschiedenis van het ziekenhuis tonen. Andere schilderijen en objecten zijn opgesteld in het ziekenhuis, dan wel in bruikleen bij andere instelingen en Haarlemse hofjes, w.o. het Amsterdams Historisch Museum en Museum Ons’Lieve Heer op Solder, beiden in Amsterdam. Op 15 april 2011 is een groot aantal belangrijke schilderijen en een 17e eeuwse charterkist overgedragen aan het Frans Hals Museum. Van deze schenking maken o.a. de belangrijke regentenportretten van Frans Hals, Verspronck en Decker deel uit. De stukken die verder niet geplaatst konden worden zijn inmiddels verkocht bij Christie’s Amsterdam en het Haagse Venduehuis der Notarissen. Als adviseur blijf ik betrokken bij de stichting om de directie te adviseren over behoud en beheer van de collectie.  

???????

Johannes Verspronck (1601/03-1662), De Regentessen van het St. Elisabeth’s of Groote Gasthuis, 1641.

Frans Hals -Regenten van het Sint Elisabeth Gasthuis, 1641 web

Frans Hals (1582/83-1666), De Regenten van het St. Elisabeth’s of Groote Gasthuis, 1641.

 

Overdracht

Overdracht van de schilderijen aan de Gemeente Haarlem ter plaatsing in het Frans Hals Museum, 15 april 2011.

 

????????????????????????????????????

Frans Arentsz Decker (1684-1751), De Regenten van het St. Elisabeth’s of Groote Gasthuis, 1736.

????????

Frans Arentsz Decker (1684-1751), De Regentessen van het St. Elisabeth’s of Groote Gasthuis, 1740.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>